Elizaran Ikastetxea
Atsegin handiz aurkezten dizugu Elizaran Lanbide Heziketako Ikastetxea Lanbide Heziketako ikasleen bidez gauzatzen ari den Garbitu proiektua. Benetako enpresa bat sortu dugu, Garbitu izenekoa, garbiketa- eta desinfekzio-produktuak merkaturatzen dituena, ikasleek kudea dezaten eta, horrela, administrazio-kudeaketarekin zerikusia duen guztia ikasi ahal izan dezaten. Gure enpresaren helburua hezitzailea eta praktikoa baino ez da, haren garapenarekin, gure ikasleek beren gaitasunak gara ditzaten eta beren ezagutza teorikoak benetako kasuen bidez isla ditzaten inguruko enpresa errealetan.
Proiektu honen zergatia
Gizarteak hamaika aldaketa jasan ditu azken urteotan. Aldaketa horiek esponentzialki gertatzen dira, eta ez pixkanaka. XX. mendea prozesu horren bizkortzearen lekuko da, industrializazioa, gerrak, sistema ekonomiko irekiagoak, aldaketa horren guztiaren erantzule dira. Aldaketak inoiz ezagutu ez den erritmoan gertatzen dira, eta horren ondorioz etorkizun hurbilena, gutxienez, aurreikusi ezina agertzen zaigu. Informazio kopuru handien eraginpean gaudenez, gizarte hau inoiz baino konplexuagoa da.
Eskola tradizionala hierarkikoki eratu da, norabide bakarrekoa, eta ikasleak zaintzeko eta kontrolatzeko helburu nagusiarekin. Eskatu aldaketa bat. Eskolak aldaketa globalen eskutik joan behar du. Sormenaren gune izan behar du, egiten jakitearen bultzatzaile, eta ez jakitearena bakarrik. Metodologia berriak ikertzeko zentroa izan behar du. Zorionez, araudi berria norabide horretan doa, irakaskuntza-prozesuak eta irakaskuntza-metodologiak aldatu ahal izateko. ELGAk, hezkuntza-arloaren barruan, DeSeCo (Gaitasunen definizioa eta hautaketa) proiektua jarri zuen abian. Proiektu horrek honela definitzen ditu gaitasunak: "... trebetasun praktikoen, ezagueren, motibazioaren, balio etikoen, jarreren, emozioen eta ekintza eraginkorra lortzeko elkarrekin mobilizatzen diren beste gizarte- eta jokabide-osagai batzuen konbinazioa". Eskolaren ikuspegitik, oso proposamen berritzailea da, eta hainbat arlotan (irakasgaietan) banatutako ikuspegi tradizionaletik kanpo dago.
Hori dela eta, Europar Batasunak pentsatu zuen beharrezkoa zela ikaskuntzarako funtsezko gaitasun batzuk ezartzea, herrialde kideetako hezkuntza-sistementzat erreferentzia izan zitezen. Azkenik, Hezkuntza Ministerioak, nahiz eta erreferente teoriko gisa DeSeCo Proiektua hartu, eta Hezkuntzaren Lege Organikoaren bidez, "Hezkuntza eta prestakuntza 2010. Europar Batasuneko "funtsezko gaitasunak", gaur egun irakasleok mugitu behar dugun lege-esparrua osatzen duten gaitasun orokorrak eta oinarrizkoak definitzeko.
Hezkuntza berrikuntza
Curriculuma gaitasunen arabera antolatzeko modu hori hezkuntza hobetzera bideratutako berrikuntza da, eta zuzenean eragiten dio horren plangintzari. Hau da, metodologiak eta antolamenduak funtsezko aldaketak behar dituzte, arlo bakoitzean aurreikusitako helburuak lortzera egokitu ahal izateko eta, horrela, gaitasunak ahalik eta hobekien garatu ahal izateko. Zereginak, materialak eta abar hautatzea irakaskuntza-ikaskuntza eredu berri baten parte da, dinamikoagoa eta etengabeko aldaketaren mende dagoena. Logikoa denez, ebaluazioak ere ildo beretik jo behar du.
Garbitu proiektua
Proiektu honen helburua irakaskuntzari laguntzea da, bai eta Gelaren Programazioaren barruan egiten diren beste jarduera batzuei laguntzea ere, azken helburua gaitasunak eskuratzea izanik. Ikasleei protagonismoa eman nahi die, ingurune erreal eta praktiko batean, teoria eta praktika hurbiltzea lortzeko. Ikaslea hainbat egoeratan egongo da. Zentzu horretan, ikasitako teoria aplikatu ahal izango dute (aurretiko ezagutzak), eta hortik abiatuta harreman berriak, kontzeptu berriak eta abar sortu. Egitura kognitiboa harreman horietatik abiatuta eraikiko da. Proiektuaren oinarrizko ideia "egiten jakitea" da, ikaskuntza esanguratsuari estuki lotutako kontzeptua. Praktika taldean egingo da. Horrela, elkarlanarekin lotutako gaitasunak garatzen lagundu nahi da, hala nola komunikazioa, lidergoa, konpromisoa, antolaketa, bestearekiko errespetua, entzutea, etab.
Proiektu berritzailea
Beraz, proiektu berritzaile gisa eratzen da, bai ikuspegi sozialetik, bai ikuspegi pedagogikotik, eredu konstruktibista batean oinarrituta, kontzeptuala, prozedurazkoa eta jarrerazkoa sustatuz. Ikaslea gai senti dadin lagunduko du, eduki berria erronka interesgarri eta baliagarri gisa planteatzeko. Bere eragina ez da mugatzen ikasleak dakienera, baizik eta egiten dakienean eta bere buruaz duen irudian ere eragiten du. Ikasleak, edukiak ikasteaz gain, ikasten ikasiko du, eta ikas dezakeela ikasiko du.